» دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ برای استفاده از کد، آنرا کپی و در بخش تنظیمات وبلاگ خود درج کنید. 10 مزیت مطالعه کتاب: چرا هر روز باید کتاب بخوانیم؟

آخرین باری که یک کتاب یا حتی یک مقاله از یک مجله خواندید چه زمانی بود؟ آیا عادت های روزانه شما شامل آپدیت اینستاگرام یا چک کردن تلگرام می شود؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که مطالعه از عادت های روزانه تان نمی باشد، سرتان کلاه رفته است: مطالعه کردن فواید بیشماری دارد که در اینجا تنها به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

۱.انگیزش ذهنی

مطالعات نشان داده است که داشتن انگیزش ذهنی بطور مستمر، می تواند سرعت پیشروی الزایمر را کاهش دهد یا حتی از وقوع آن جلوگیری کند، چرا که فعال نگه داشتن مغز از زوال تدریجی آن جلوگیری می کند.   درست مانند سایر ماهیچه های بدن، مغز نیز برای اینکه قوی و سالم بماند نیازمند تمرین است، بنابراین عبارت معروف «استفاده نکنی از دستش خواهی داد» در مورد مغز بسیار شایسته و بجا است. حل کردن پازل و انجام بازی هایی مثل شطرنج نیز نشان داده شده است که برای انگیزش شناختی مغز بسیار مفید و موثر است.

۲.کاهش استرس

اهمیت ندارد در طول زندگی روزانه تان با چه میزان استرس در محیط کاری، روابط شخصی یا سایر موارد دیگر مواجه می شوید، همه ی آنها با غرق شدن در یک داستان زیبا بطور کامل از میان می رود. یک رمان خوب می تواند شما را به دنیایی دیگر انتقال دهد، همینطور مطالعه یک مقاله جذاب حواس شما را از مشکلانت و درگیری های زندگی پرت می کند و در لحظه ی حال غرق می کند، اجازه می دهد تمامی استرس ها از شما دور شود تا بتوانید ریلکس شوید.

۳.دانش

هرچه بیشتر مطالعه داشته باشید، پربار تر خواهید بود، و با اینکه شاید ندانید این اطلاعات چه زمانی به درد خواهد خورد، اما قطعاً روزی به کارتان می آید. هرچه بیشتر بدانید، در مقابل چالش هایی که روبرویتان قرار خواهد گرفت مجهز تر خواهید بود.

به علاوه، خواندن کتاب تغذیه ی روان است: آیا در شرایط وخیم زندگی به این نکته پی برده اید که حتی اگر شغلتان، مال و اموالتان، حتی سلامتیتان را از دست دهید، دانش دارایی ای است که به هیچ وجه کسی نمی تواند آن را از شما بگیرد.

۴.توسعه واژگان

طبیعی است، هرچه بیشتر مطالعه داشته باشید، با کلمات بیشتری آشنا می شوید و ناگزیر آنها را در دایره لغات روزانه تان به کار می گیرید. مهارت در گفتار، قطعاً در هر شغل و حرفه ای به شما کمک می کند و  اینکه بتوانید در سطح بالایی صحبت کنید اعتماد به نفس شما را به میزان زیادی افزایش می دهد. در موفقیت شغلی تان نیز تاثیر گذار است، چرا که افرادی که خوب مطالعه می کنند و خوب صحبت می کنند، و در زمینه های مختلفی دانش و آگاهی دارند، به نسبت کسانی که دایره لغات کمتری دارند و آگاهی ای نسبت به ادبیات، پیشرفت های علمی و حوادث جهانی ندارند، سریعتر ترفیع می یابند.

مطالعه همچنین بای فراگیری زبان جدید بسیار مهم و حیاتی است، از آنجاییکه افراد با لغات و اصطلاحاتی در متن نوشتاری آشنا می شوند که قابلیت صحبت کردن و نوشتن آن ها را افزایش می دهد.

۵.بهبود حافظه

وقتی کتابی را می خوانید، مجبورید مجموعه ای از کاراکتر ها را با صفات و ویژگی هایشان، نکات ظریف و دقیقشان و داستان های ریز و درشت شان در میانه ی داستان بخاطر بسپارید. مغز عملکرد خارق العاده ای دارد و می تواند به راحتی این اطلاعات را به خاطر بسپرد. جالب تر اینکه هر حافظه ی جدیدی که می سازید، سیناپس (مسیر مغزی) جدیدی ایجاد می شود و سیناپس های جاری تقویت می شوند که کمک به یادآوری حافظه ی کوتاه-مدت و تثبیت کردن مود می کند. جالب نیست؟

۶.مهارت های قوی تر تفکر تحلیلی 

آیا شده است که کتابی با داستان معما گونه و رمزآلود بخوانید و قبل از اینکه کتاب را به پایان برسانید، معما را حل کرده باشید؟ اگر چنین است، پس شما توانستید با گذاشتن تمام جزئیات کنار هم تفکرات تحلیلی و انتقادی داشته باشید و بتوانید کشف کنید که «واقعا چه کسی این کار را انجام داده است؟»

قابلیت مشابه برای تحلیل جزئیات به جهت نقد داستان، اینکه خوب نوشته شده باشد، کاراکتر ها بخوبی شخصیت سازی شده باشند، اتفاقات به زیبایی پیش روند و غیره، به کار می رود. اینکه در مورد داستان و جزئیاتش با دیگران به بحث بنشینید، و برا ی تحلیل قسمت های مختلف آن وقت بگذارید، تفکر تحلیلی و انتقادی تان را تقویت کرده اید.

۷.افزایش تمرکز

در دنیای امروز ما که اینترنت به شدت در آن نفوذ پیدا کرده، در یک زمان توجه و تمرکز به صدها جهت مختلف کشیده می شود، چرا که چند وظیفه ای شده ایم. در یک بازه ی زمانی ۵ دقیقه ای، یک انسان معمولی وقتش را میان فعالیت های مختلفی مثل کار کردن، ایمیل چک کردن، با عده ای چت کردن، نگاهی به اینستاگرام انداختن، چک کردن تلفن هوشمند، و تعامل با همکاران تقسیم می کند. این نوع فعالیت های چند وظیفه ای و همزمان موجب بالارفتن سطح استرس می شود و بنابر این بازدهی را کاهش می دهد.

در حالیکه وقتی کتاب می خوانید، تمام توجه شما بر روی داستان متمرکز می شود، تمام دنیا می ایستد و شما در جزئیات داستان غرق می شوید. سعی کنید قبل ازینکه کارتان را شروع کنید، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کتاب بخوانید (مثلاً در مسیر خانه تا محل کار اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید) و از میزان افزایش تمرکزتان در طول روز شگفت زده خواهید شد.

۸.افزایش مهارت در نوشتار

مطالعه کتاب و بالارفتن مهارت در نوشتن با هم ارتباط تنگاتنگی دارند: وقتی در معرض لغات بیشماری در نوشته های خوب قرار می گیرید مهارت نوشتن تان افزایش پیدا می کند، چرا که آهنگ و روانی نوشتار نویسنده های دیگر بر روی نوشتار شما نیز تاثیر می گذارد. درست مانند اینکه آثار موسیقی موزیکدانان مختلف روی یکدیگر تاثیر می گذارد، و یا نقاشان گوناگون از تکنیک های بکار رفته توسط استادان برجسته الهام می گیرند، افراد نیز می توانند از سبک نوشتاری یکدیگر تاثیر بگیرند.

۹.آرامش و آسودگی

مطالعه ی یک کتاب خوب، علاوه بر اینکه تمدد اعصاب برای خواننده به همراه دارد، می تواند بنا به موضوع کتاب می تواند آرامش و آسودگی خیال نیز برای خواننده داشته باشد. کتاب هایی که موضوعات معنوی دارند، فشار خون را می تواند کاهش دهد و نوعی حس آرامش خیال به خواننده انتقال دهد. در حالیکه مطالعه ی کتاب های خودآموز باعث می شود اختلالاتی در مود فرد ایجاد شود.

۱۰.سرگرمی مقرون به صرفه

با اینکه به هر حال خرید کتاب نیز هزینه دارد، اما به نسبت سرگرمی های دیگر  بسیار مقرون به صرفه است. مطالعه ی کتاب سرگرمی جذابی برای خوانندگان علاقمند است که می توانند لذت آن را با صرف هزینه ی به نسبت پایینی تجربه کنند. در ضمن فایل های الکترونیکی کتاب ها نیز با هزینه ی کمتری در فضای آنلاین قابل دسترس هست. حتی نسخه های رایگانی از برخی کتاب های الکترونیکی نیز وجود دارند که می توان آن ها را تهیه نمود. از کتابخانه های محلی نیز می توان براحتی کتاب قرض به امانت برد و پس از مطالعه به کتابخانه برگرداند. برخی کتابخانه ها نیز نسخه ی پی دی اف کتاب ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

پس علاقه تان در هر ژانری که باشد: ادبیات کلاسیک، متون مذهبی، کتاب های خودآموز، شعر و ادب، مجلات مود، بیوگرافی،  داستان های روماتیک، رمان های پلیسی و معمایی و یا هر ژانر دیگری، می توانید براحتی کنجکاوی و تخیل خود را ارضا کنید.

رسپینا ضمن تبریک روز کتاب و کتابخوانی، امید وار است همه ی عزیزان به اهمیت و مزایای مطالعه ی کتاب در زندگی شان پی برده و وقت بیشتری به این امر مهم اختصاص دهند. از خود بپرسید با مطالعه ی کتاب، تاثیر کدامیک از این موارد را بیشتر از همه در خود حس کرده اید؟ بهترین کتابی که خواندید چه بود؟ کدام کتاب است که بیشتر از همه خواندنش را به دوستانتان پیشنهاد می کنید؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 22 دی 1397 | 11:19 | نویسنده : لطیفی |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.